B5 (1996-2000) / B5 FL (2000-2005)

W sierpniu 1996 r. pojawił się nowy model (oznaczenie wewnętrzne 3B) o bardzo ładnej stylistyce nadwozia. Tak jak poprzednio, występował w wersji sedan i kombi (od 1997 r.). Zastosowano (ponownie montowane wzdłużnie) silniki benzynowe: 1,6 l. (101 KM), 1,8 l. (125 KM), 1,8 l. T (150 KM), VR5 2,3 l. (150 KM) i VR6 2,8 l. (193KM) oraz diesle: 1,9 l. (90, 110 i 130KM). Dla zmniejszenia masy elementy zawieszenia wykonano ze stopów aluminium. W 1999 r. modele z napędem na cztery koła zmieniły nazwę na 4 Motion.
W listopadzie 2000 roku pokazano B5 po liftingu, która wyglądała prawie jak wersja B5 (różniła się widocznymi z wyglądu zmianami) czyli B5GP (oznaczenie wewnętrzne 3BG). Zmiany, jak zwykle to bywa, dotyczyły głównie pasa przedniego i tylnych lamp. Do napędu użyto silników benzynowych: 1,6 l. (101 KM), 2,0 l. (115 KM), 1,8 l. T (150 KM), VR5 2,3 l (170 KM), VR6 2,8 l (193 KM) oraz turbodiesle: 1,9 l. TDI (100, 115, 130 KM) i V6 2,5 l. TDI (150 KM).
W połowie 2001 roku zaprezentowano Passata W8 (oznaczenie wewnętrzne 3BS) z silnikiem o pojemności 4,0 l. i mocy 275 KM. W 2003 roku w silniku V6 2,5 l. TDI zwiększono moc do 163 KM i dodano wersję o mocy 180 KM (tylko 4 Motion).
Produkcja Passata B5 kontynuowana jest w Chinach, na tamtejszy rynek, przez firmę Shanghai Volkswagen. Dostępne silniki to 1,8 l. T, 2,0 l. i VR6 2,8 l. Do słabych punktów passata B5 należy zaliczyć mało odporne na Polskie warunki czterowahaczowe przednie zawieszenie, i przepływomierz. Plusem są na pewno silniki 1.9 TDi ekonomia i dynamika, komfortowe zawieszenie, przestronne wnętrze w którym bez większych problemow moze podróżować 5 dorosłych osób.

Volkswagen Passat B5